• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 دی 1399
کد مطلب : 119953
+
-

تلاش «معاک» برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان محروم

تو درس بخوان موبایل و تبلت با ما!

تو درس بخوان موبایل و تبلت با ما!

فاطمه عسگری نیا

با شیوع کرونا، بخش آموزش یکی از بخش‌هایی بود که فعالیت‌هایش به‌شدت در این همه‌گیری تحت تأثیر قرار گرفت.

از تعطیلی فضاهای آموزشی و ادامه سال تحصیلی در فضای مجازی که بگذریم، تأمین لوازم و امکانات سخت‌افزاری برای بهره‌مندی دانش‌آموزان از کلاس‌های درس آنلاین، خود دغدغه بزرگی بود که دامنگیر همه خانواده‌ها، به‌خصوص خانواده‌های نیازمند و ساکن در مناطق محروم، شد. بعضی از دانش‌آموزان، به خاطر محرومیت از این امکانات، بی‌خیال درس و تحصیل شدند و کار کردن و کمک به تأمین هزینه‌های زندگی را در شرایط اقتصادی این روزها در پیش گرفتند.

از مناطق محروم در کشور که بگذریم، تعداد دانش‌آموزان نیازمند در همین پایتخت خودمان هم کم نیستند. خیّران و نیکوکاران دغدغه‌‌مند تحصیل کودکان اما در این برهه از زمان بیکار ننشستند و برای خرید گوشی و تبلت دانش‌آموزی دست به کار شدند. مؤسسه خیریه «معاک» از جمله مؤسسات خیریه‌ای است که آستین بالا زده و برای دانش‌آموزان محروم اقدام به خرید تبلت و گوشی موبایل با کمک خیّران کرده است.  

از ابتدای مهرماه امسال تاکنون که حدود ۳ ماه از سال تحصیلی می‌گذرد، چگونگی تحصیل دانش‌آموزان نیازمند و محروم از امکانات سخت‌افزاری، مثل تبلت و گوشی، دغدغه خیلی از فعالان اجتماعی بوده و است. حسن یکی از این بچه‌هاست. او همراه مادر و ۳ خواهر و برادر دیگرش در محله هرندی ساکن است. قد و بالایی ندارد، اما مجبور است برای تأمین هزینه‌های زندگی دوش‌به‌دوش مادر کار کند: «تنها گوشی خانه ما یک گوشی ساده قدیمی است؛ آن هم برای مادرم است.

نمی‌شود از همسایه‌ها هم کمک گرفت. روی هر گوشی فقط یک برنامه شاد نصب می‌شود.» این را می‌گوید و با همان جثه نحیف، اما افکار و آرزوهایی بلند راه می‌افتد که برود. خنده‌اش فراموش‌نشدنی است وقتی می‌گوید: «به خواهرم قول داده‌ام با حقوقم یک گوشی دست دوم بخرم و هر دو سال بعد درس بخوانیم.» درس خواندن را تا سال بعد به تأخیر انداخته‌اند، غافل از اینکه حقوق روزانه او کفاف یک گوشی دست دوم را هم نمی‌دهد.  
بچه‌های مانند حسن در هرندی و شوش و محله‌های دیگر منطقه ۱۲ کم نیستند؛ دانش‌آموزانی که به خاطر نداشتن موبایل هم ارتباطشان با مدارس قطع شده و هم نمی‌توانند در کلاس‌های آموزش مجازی در مؤسسات خیریه شرکت کنند.  
«مهری اجتهادی» یکی از فعالان اجتماعی در منطقه ۱۲ است. او می‌گوید: «این روزها دانش‌آموزان زیادی در مناطق محروم از تحصیل عقب مانده‌اند؛ کودکان‌کار که تا پیش از این در مدارس داوطلبی به درس خواندن مشغول بودند، حالا دیگر به بهانه کرونا مجوز حضور در این مدارس را ندارند و ارتباطشان با مسئولان مدرسه هم قطع شده است.» 

  • ۵۰ نفر از کلاس‌های آنلاین عقب ماندند

بخش قابل‌توجهی از کودکان نیازمند در منطقه ۱۲ این روزها در فهرست کودکان معاک قرار دارند و آموزش آنها در این مؤسسه پیگیری می‌شود. «مهدی اسکندری» مدیرعامل مؤسسه خیریه معاک، با بیان این مطلب می‌گوید: «در طول سال تحصیلی همواره ۱۷۵ دانش‌آموز در دوره‌های آموزشی مؤسسه خیریه معاک شرکت می‌کردند، اما امسال ۵۰ نفر از دانش‌آموزان تحت پوشش ما به خاطر نداشتن گوشی تلفن همراه ارتباطشان با مؤسسه قطع شده است. این یعنی ارتباط آموزشی بچه‌ها با مدارس هم قطع شده است.»
مؤسسه خیریه معاک که فعالیت‌های حمایتی خود را با اولویت آموزش دانش‌آموزان در محله‌های محروم منطقه ۱۲، به‌خصوص دروازه‌غار، دنبال می‌کند این روزها با راه‌اندازی کمپینی در تلاش است تا برای این ۵۰ دانش‌آموز محروم از گوشی موبایل، امکانات ادامه تحصیل در فضای مجازی را فراهم کند. مدیرعامل مؤسسه خیریه معاک در این‌باره می‌گوید: «با همکاری و همدلی خیران، در حال تهیه گوشی موبایل و تبلت دانش‌آموزی برای کودکان محصل هستیم و تلاش می‌کنیم کودکی به بهانه نبود امکانات سخت‌افزاری از درس و تحصیل باز نماند.»

  • ۳۵ گوشی تهیه کردیم

به گفته «مهدی اسکندری»، تا به حال ۳۵ گوشی تلفن همراه برای دانش‌آموزان شناسایی‌شده تأمین شده است. هرچند تعداد محدودی از این گوشی‌ها دست دوم است، اما بخش قابل‌توجهی از آنها به‌صورت نو با تأمین هزینه از سوی خیّران تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.»
با خرید این گوشی‌ها و تحویل آن به دانش‌آموان فقط ۱۵ نفر از دانش‌آموزان تحت پوشش معاک گوشی تلفن همراه ندارند. تلاش خیریه معاک برای تأمین این گوشی‌ها همچنان ادامه دارد. اسکندری می‌گوید: «با توجه به ضرورت برخورداری از اینترنت در فضای آموزشی آنلاین بررسی‌های لازم صورت گرفته و با توجه به نیازسنجی انجام‌شده حجم بسته‌های اینترنت دانش‌آموزی نیز برای کودکان و نوجوانان دانش‌آموز معاک تهیه شده است.»

  • حمایت کودکان؛ از مدرسه تا دانشگاه 

البته این تمام ماجرا نیست. خیلی از این بچه‌های قد و نیم‌قد معاک بعد از طی دوره ابتدایی و راهنمایی و متوسطه حالا عنوان دانشجو را با خود یدک می‌کشند، آن هم با کسب رتبه‌های درخشان کنکور: «معاک حمایت‌های خود را تا دوران دانشگاه هم ادامه می‌دهد و خرید یک دستگاه لپ‌تاپ برای دانشجوی برتر مؤسسه معاک گواه این امر است.»
هرچه از فعالیت‌های این مؤسسه فرهنگی و آموزشی خیریه می‌گذرد بر تعداد مددجویان قد و نیم‌قد آن هم افزوده می‌شود. همین مسئله باعث شده تا طرح توسعه مؤسسه با کمک خیّران کلید بخورد. مدیرعامل مؤسسه خیریه معاک می‌گوید: «با کمک یکی از خیّران مؤسسه به نام حاج «محمدنقی ترکمان» ۴ فقره از املاک مجاور مؤسسه به وسعت ۴ هزار‌مترمربع برای ساخت یک فضای آموزشی استاندارد بر اساس آخرین روش‌های آموزشی خریداری شده و با ساخت آن تعداد دانش‌آموزان بهره‌مند از خدمات آموزشی مؤسسه معاک به ۵۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.»
با ساخت این مجموعه، اتفاق خوب دیگری هم در منطقه ۱۲ رقم می‌خورد؛ ایجاد فضایی برای اسکان شبانه‌روزی و آموزش دختران بی‌سرپناه.  

  • حواسمان به خانواده‌ها هم هست

مؤسسه خیریه معاک، در کنار فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی خود برای بچه‌ها، حواسش به خانواده‌های آنها نیز هست، چراکه معتقدند تأمین آرامش خانوادگی اصل مهم و اساسی تحصیل دانش‌آموزان است. اسکندری می‌گوید: «در طول دوران کرونا، همواره سعی کرده‌ایم با توزیع سبد کالا و مواد شوینده و بهداشتی خانواده‌های تحت پوشش را حمایت کنیم.»
یکی از آخرین اقدامات حمایتی معاک تهیه و توزیع ۹۲ سبد کالای ویژه شب یلدا بین خانوارهای تحت پوشش بوده است. اسکندری می‌گوید: «در این سبد کالا، علاوه بر اقلام خوراکی، اقلام فرهنگی و سرگرمی هم برای بچه‌ها داشتیم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید